Stichting
Ben Remkes Cultuurfonds
Opgericht
19 juli 2007
ANBI
geregistreerd
www.stichtingbenremkescultuurfonds.nl
Jaarverslag
2012.
Inleiding:
Dit jaarverslag geeft een terugblik op het vijfde volledige
jaar van de Stichting Ben Remkes Cultuurfonds (Stichting).
We doen verslag waarmee de Stichting zich in 2012 heeft
beziggehouden.
Tijdens de evaluatievergadering van 11 december 2011werd
besloten om met ingang van
1 januari 2012 de nieuwe werkwijze (productiefunctie) te
laten ingaan.
2012 zal in eerste instantie een overgangsjaar zijn en vooral een ori‘ntatiejaar richting productiefunctie.
Het bestuur komt tot de volgende omschrijving van de
productiefunctie/opdrachtverstrekking.
-Binnen de doelstellingen van de Stichting is
opdrachtverstrekking opgenomen voor
culturele activiteiten met een innovatief en/of
experimenteel karakter.
-De Stichting kan aan kunstenaars een opdracht geven voor
het cre‘ren van nieuw werk.
Nieuw werk dat in hoge mate creatief en vernieuwend is.
-De Stichting wil mede zorg dragen voor de
zichtbaarheid/presentatie van het nieuwe werk.
De keuze voor de productiefunctie biedt het bestuur de
mogelijkheid om de door haar aangedragen doelgerichte projecten
–volgens themaÕs- (zie eveneens bij onderdeel doelstelling op blz. 2) te
initi‘ren en te financieren.
Driekwart van het jaarbudget van de Stichting (Û 22500,-)
zal worden besteed als kernsubsidie voor een project.
De Stichting gaat er vanuit dat hierdoor projecten
gerealiseerd zullen worden die recht doen aan de geformuleerde doelstellingen.
Met het subsidiebedrag kunnen vernieuwende/onderscheidende
projecten gerealiseerd worden.
Mochten projecten duurder uitvallen, dan zullen de
uitvoerenden zelf voor aanvullende financiering (cofinanciering) moeten
zorgen.
Het bestuur besloot vervolgens om de productiefunctie
concreet te gaan invullen.
Hiervoor was allereerst gedegen ori‘ntatie noodzakelijk
onder meer om de Ôins and outsÕ van een voorgenomen project goed in beeld te
krijgen, voordat er door het bestuur een definitief besluit genomen kan worden.
Na ori‘ntatie werd besloten om daarvoor de werkwijze te
kiezen waarbij, per project, voor een deskundige curator (op freelance basis)
een sturende rol is weggelegd.
Gekozen werd voor een structuur van gedeeltelijke
overlapping van projecten.
Een werkwijze die ÔdakpansgewijsÕ zal gaan werken.
In de praktijk zal dat er als volgt gaan uitzien;
Project 1 is gestart en met project 2 wordt al een aanvang
gemaakt en als project1
gerealiseerd is, dan is project 2 volop in ontwikkeling en
wordt er in die fase al weer gestart met project 3 enz.
Doelstelling:
De Stichting heeft als uitgangspunt om oorspronkelijke,
vernieuwende, gewaagde en experimentele kunt/cultuuruitingen financieel en/of
facilitair te steunen.
De Stichting wil zich actief stimulerend begeven op het
brede terrein van de
hedendaagse kunst en cultuur. In ondersteunende zin op het
gebied van (startende) professionele kunstenaars met het oog op een duurzame
toekomst. De Stichting doet dit door projecten financieel en of facilitair te
ondersteunen om zo bij te dragen aan de verdere ontplooiing van hun
kunstenaarschap op het gebied van beeldende kunst, audio, nieuwe media, muziek
(hedendaags en klassiek), literatuur, dans en drama.
De Stichting streeft eveneens naar bevordering van actieve
dan wel passieve
participatie aan kunst en cultuur voor en door brede lagen
van de bevolking door
middel van het steunen van publieksgerichte presentaties.
Bestuur:
Het bestuur bestaat op 1 januari 2012 uit:
Ben Remkes, voorzitter
Jan Hammenga, secretaris/penningmeester
Bert Beek, algemeen bestuurslid.
Peter Breukink, algemeen bestuurslid
Efiena Bil, algemeen bestuurslid
Het bestuur laat zich, zo nodig, ter zijde staan door
adviseurs.
Het bestuur vergadert –in principe- 1 keer per
kwartaal.
In 2012 werd er 5x vergaderd.
Het dagelijks bestuur communiceerde via mail.
De Stichting heeft in 2012 ondanks de nieuwe werkwijze nog
enkele ad-hoc subsidies toegekend.
Projecten waaraan in 2011 subsidie werd toegekend werden in
2012 gerealiseerd.
Opvallend zijn hierbij projecten, die nieuwe ontwikkelingen
in de beeldende kunst tonen.
Projecten die sociale media hebben ge•ntegreerd en
interactief zijn in hun presentatie.
Enkele voorbeelden om de diversiteit van gesteunde projecten
aan te geven.
*Expositie Ògoing MerzÓ
In
kunstruimte09 te Groningen.
Getoond
werden werken van Mark Overeem en Saskia Koops.
Werken
ge•nspireerd op Kurt Schwitters ÔmerzbauÕ
Kurt
Schwitters werkte vanuit de gedachte:
ÒVerwerp
de grenzen tussen disciplines, tussen wat banaal is en van belang, tussen kunst
en kitsch, zin en onzinÓ.
*Clear Fotofestival Groningen
Het thema was: Democratie en Ideologie
Het themaverwijst terug naar de veranderende omstandigheden
in Noord Afrika en het Midden-Oosten.
*Kunstencongres 2012
ÒArt is importantÓ
Centrale vraagstelling was:
ÒHoe kijken we vandaag de dag tegen kunstenaars aan, hoe
gaan we met kunstwerken om en zijn deze twee eigenlijk wel los te koppelenÓ
*Expositie Afrika
Museum ÒGoddelijk en griezeligÓ
Deze tentoonstelling toonde werken van kunstenaars uit alle
tijden en culturen.
ÒGeen dier speelt mondiaal zoÕn prominente rol in mythologie
en beeldende kunst als de slangÓ.
Financi‘n:
De financi‘n van 2012 meer in detail, zoals gespecificeerde
subsidiebedragen, treft u bijgaand aan.
Ontvangen en
afhandeling van subsidieverzoeken:
Het totaal van ontvangen subsidieverzoeken treft u eveneens
aan bij het financieel overzicht.